Fibromiyalji Nedir?

Fibromiyalji, yaygın kas ve eklem ağrısı, uyku bozukluğu, yorgunluk ve birçok hassas noktanın varlığı ile karakterize kronik bir ağrı sendromudur. Genellikle tüm hastaların yüzde 90’ı kadındır. Çoğu hastanın öyküsünde fiziksel veya duygusal travmatik bir olay bildirirler. Duygusal stres, fiziksel stres, çevresel faktörler ve genetik yatkınlık söz konusu olabilir. Özellikle uyku problemleri duruma eşlik eder. Örneğin sürekli reklam arası giren diziler gibi bir uyku söz konusudur. Tanısı için laboratuvar veya patolojik bir durum söz konusu değildir. Bu yüzden hasta öyküsü ve  manuel değerlendirme çok önemlidir. Özellikle manuel değerlendirmede 18 hassas noktanın en az 11’inde ağrı bulunması gerekmektedir. Yaygın ağrının en az üç aydır devam etmesi gerekir.

Fibromiyaljide ağrının ortadan kalkması için manuel terapi teknikleri ile genel ve özel uygulamalar yapılmalıdır. Hatalı duruş duruma eşlik ediyorsa duruş bozukluğuna yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Eşlik eden diğer durumlarda çözülerek sonuca ilerlenir. Gevşeme tekniklerini kişinin öğrenmesi ve hayatına yerleştirmesi büyük önem taşır. Özellikle uyku öncesi bu  gevşeme egzersizleri yapılmalıdır. Ayrıca fibromiyaljide seratonin hormonunun salgılanması çok önemlidir.